Enligt barometern känner över hälften (55,4 procent) av rektorerna ett engagemang i sitt jobb. De upplever att de får nya utmaningar och att de har en möjlighet att utvecklas.
- Det är viktigt att vi får specifikt forskningsmaterial om rektorernas välmående. En engagerad och motiverad rektor påverkar hela inlärningsmiljön, säger Antti Ikonen, ordförande för Finlands rektorer.
Medaljens baksida: utmattning
Kartläggningen visar även på en lite mer dyster sida av rektorskapet. 11,5 procent av rektorerna är utmattade och 33,4 procent är i riskzonen för att drabbas av arbetsutmattning.
– Till exempel den nya läroplanen upplevs som utmanade, säger Katriina Salmela-Aro, professor i pedagogik.
Fortbildning bristvara
Antti Ikonen vid Finlands rektorer vidhåller att rektorernas förändrade arbetsbild ger utslag i barometern. Arbetsmängden har ökat och arbetsuppgifterna har blivit mer mångfacetterade.
– Den finska skolan har i första hand utvecklats med läraskapet för ögonen och man har inte fokuserat tillräckligt på rektorernas grundutbildning eller fortbildning, säger Ikonen.
Rektorbarometern har gjorts av Katariina Salmela-Aro och hjärnforskare Minna Huotilainen och är en del av det internationella Principal Health and Wellbeing forskningsprojektet.