Sarahs mejl resulterade i blockerade sociala medier i Malmös skolor

sarah cederwall
Det känns overkligt att det var mitt mejl som fick i gång saker, säger Sarah Cederwall.

I frustration över att eleverna fokuserade på andra grejer än på skoluppgifterna mejlade specialpedagog Sarah Cedervall det ansvariga kommunalrådet i Malmö. Nu, ett antal månader senare, är tio sociala medieplattformar blockerade på datorerna i stadens alla skolor.

Det känns overkligt att det var mitt mejl som fick i gång saker, säger hon.

Låt oss ta det från början. Sarah Cedervall jobbar som specialpedagog vid Alléskolan i Malmö. Skillnaden mellan specialpedagog och speciallärare är att specialläraren jobbar med elever som är i behov av särskilt stöd medan specialpedagoger jobbar mer övergripande på organisatorisk nivå. Sarah och hennes kolleger kände en allt större frustatration över den ständiga distraktionen som sociala medier och spel på elevdatorerna för med sig. I stället för att jaga barnen, plocka bort datorn och ha olika konsekvenssystem så kanske man i stället ska blockera problemet, resonerade hon.

– Möjliggör vi att den här distraktionen finns så kommer framför allt mina elever att ha det jättesvårt. Om vi kan göra det lättare för de här eleverna genom att det inte finns en massa valmöjligheter så kommer det att underlätta. De lär sig ingenting om jag tar bort datorn för en vecka. Samma problem finns när de får tillbaka den. Man måste förändra miljön.

Ett hur stort problem är de här distraktionsmomenten?

– Det är ett jättestort problem. Jag upplever att det kan vara skillnaden mellan godkänd och icke godkänd.

Och ja, det ska kanske också genast klargöras. Man har ett mobilförbud vid Alléskolan. Men det är lika långt som brett.

– Att vi har haft ett mobilförbud har inte hindrat någonting alls, de använder sina skoldatorer till Instagram, Snapchat och annat. Vi tar mobilen men sedan ger vi ett annat verktyg, säger Sarah Cedervall.

Sarah tänkte att om man ska få till stånd en förändring är det bäst att gå högst upp i beslutskedjan så hon mejlade kommunalrådet Sara Wettergren som ansvarar för skola och utbildning. Hur är det möjligt att det inte finns någon diskussion kring detta, skrev hon och gav några förslag på hur man kunde lösa problemet.

– Jag tänkte att det blir ingenting av det här men så hörde hon av sig två månader senare och sade att vi har nu lyft frågan på agendan och kommer att tillsätta en utredning för att se hur stort problemet är och vad som är möjligt att göra. Är du intresserad att medverka?

Va? Jag kommer inte in?

Konklusionen blev att man i Malmö från och med september blockerade tio sociala medieplattformar på elevernas datorer i samtliga av stadens skolor. De blockade plattformarna inkluderar Snapchat, TikTok, Instagram, Google chat, Facebook, Messenger, WhatsApp, Discord och Threads, samt datorspelet Roblox.

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Nu var det eleverna som var frustrerade. Vaa, jag kommer inte in?!

– Eleverna var negativa. De upplever att de själva inte har några problem, utan det är alla andra. Ingen annan ska begränsa mig.

Men från föräldrahåll var reaktionerna idel positiva. Många har hört av sig och sagt: Äntligen!

– Min spontana känsla är att lärarna inte ser så mycket sociala medier i klassrummet längre.  Snapchat, Instagram och Tiktok var det vi såg mest av men nu är i större utsträckning än tidigare rätt flik öppen på datorn, säger Sarah.

– Jag är försiktigt positiv också om jag inser att eleverna hittar nya vägar.

Rätt metod?

Malmös begränsning av sociala medier har fått en del uppmärksamhet och många andra städer följer med intresse hur pilotprojektet, som pågår under detta läsår, utfaller. Alla tycker inte att begränsningar är rätt väg att gå. Om skolan inte lär eleverna att hantera den här typen av distraktion, hur ska de då vara förberedda för livet efter skolan?

– Jag förstår tanken och jag håller generellt med. Man behöver gradvis lära sig att använda en dator. Men det är ganska mycket begärt av unga barn i grundskolan att klara det. Skolan är inte rustad för att träna barnen i detta. Vi har för stora klasser och för lite personal. Vi klarar inte av det. Det är lika mycket föräldrarnas ansvar.

– Det är svårt att se vilka positiva saker sociala medier för med sig under skoldagen. Tex Instagram och Snapchat, jag kan inte se att de behövs överhuvudtaget.

Text och foto: Mattias Fagerholm

Ett svar till “Sarahs mejl resulterade i blockerade sociala medier i Malmös skolor”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics och Microsoft Clarity för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.