Vid Helsingfors universitet flyttar man fram positionerna beträffande specialpedagogik på svenska. Sedan januari 2023 har universitetet erbjudit behörighetsgivande studier (35 studiepoäng) i specialpedagogik. Omkring 20 studenter har avlagt studierna och utbildningen får en fortsättning, en ny grupp påbörjar sina studier i september.
Men för att gå den behörighetsgivande utbildningen krävs att man har avlagt grundstudier i specialpedagogik (25 studiepoäng). Den biten ska alltså nu bli möjlig att få på svenska vid HU från och med början av år 2025.
– Det känns jättebra. Det märks ganska tydligt att studenterna vill ha mer specialpedagogik och det är bra att vi kan erbjuda det. Det är fint att se att de har en motivation att jobba med alla barn och elever, säger Monica Londen universitetslektor i specialpedagogik.
Londen har ett nygrundat lektorat enkom för studiehelheten. Det har finansierats med hjälp av de finlandssvenska fonderna och tillsammans med kollegan, universitetslektor i specialpedagogik Raisa Ahtiainen, planerar de nu upplägget för grundstudierna. Ahtiainen har ansvarat för den behörighetsgivande utbildningen. Exakt hur många studieplatser det blir är inte klart ännu men det rör sig om 20-30 studerande. Det är fråga om ett samarbete med Öppna universitetet vid HU.
– En del av platserna är för Öppna uni och en del för våra grundexamensstuderande, säger Monica Londen.
Varför satsar HU på det här?
– Det finns ett stort behov av specialpedagogik på fältet, säger Monica Londen.
– Alla lärare behöver inte vara speciallärare men det är bra om alla känner till någonting om specialpedagogik, säger Raisa Ahtiainen.
Duon påminner om att studierna inte enbart riktar sig till klasslärare utan också lärare inom småbarnspedagogik och ämneslärare. Också de som till exempel läser allmän pedagogik och vuxenpedagogik kan ta grundstudierna.
– Det finns ett stort intresse bland våra studerande på alla nivåer, säger Monica.
– Specialpedagogiska frågor är i linje med vår profil det vill säga flerspråkighet, mångfald och social rättvisa. Vår profil kommer starkt att vara närvarande i grundstudierna precis som i de övriga studierna, säger Raisa.
Hur kommer man att märka av den här profilen i grundstudierna?
– Till exempel hur man med specialpedagogiska metoder kan stödja flerspråkiga barn, säger Raisa.
– Hur man kan stödja barn med invandrarbakgrund. Forskning visar att de är överrepresenterade i grupper som får särskilt och intensifierat stöd också om det inte handlar om lärsvårigheter utan någonting helt annat, säger Monica.
Det svenska pedagogiska rummet har blivit större vid Helsingfors universitet de senaste åren. Sedan länge finns den svenskspråkiga studieinriktningen i Allmän pedagogik och vuxenpedagogik. Vid sidan av klasslärarutbildningen som startade 2016 utbildas även ämneslärare och lärare inom småbarnspedagogik på svenska vid universitetet.
– Den svenska kontexten är ganska stark, säger Monica Londen.
Så grundstudierna och den behörighetsgivande utbildningen sker helt på svenska?
– Allting som vi gör är på svenska, försäkrar Raisa Ahtiainen.
Också om utbudet av specialpedagogiska studier utökas vid HU så går det inte att från början till slut läsa sig till speciallärare på svenska vid universitetet. Och åtminstone för tillfället finns inga tankar på att ge också den möjligheten.
– Vi ska först planera det här, konstaterar Monica Londen.
Text och foto: Mattias Fagerholm