Anna ville ha en mentor – det blev ett ledarskapsprogram för hela Svenskfinland

anna nylund
Anna Nylund, rektor för Smedsby-Böle skola i Korsholm, hoppas på en god start på rektorskarriären med hjälp av en mentor.

Ibland faller bitarna på plats. När Anna Nylund valdes till rektor för Smedsby-Böle skola i Korsholm framförde hon ett önskemål till sin förman: Jag vill ha en mentor. Det skulle visa sig att det blir mer än så. Ett ledarskapsprogram för hela Svenskfinland kör igång inom kort.

Anna Nylund hade redan innan hon tillträdde som rektor talat sig varm för mentorskap och det kändes därför som en god lösning med tanke på hennes nya uppdrag.

– Det är en strategi för att få en så bra start som möjligt in i yrket, säger hon.

Frågan har också dryftats i FSL:s fullmäktige och därmed kopplades också ordförande Inger Damlin in i diskussionen.

– Det är positivt att FSL har en så aktiv roll och lyfter fram den här frågan, säger Anna.

Niklas Wahlström vid Svenska folkskolans vänner var snabbt med på noterna och nu är en ledarskapsutbildning i startgroparna. Där ingår som en central del det mentorskap som Anna har efterlyst och hon siktar på att bli en adept i programmet.

– Jag är jätteglad att en tanke och en önskan blir en så här stor grej. Det kommer att gynna alla rektorer i Svenskfinland oberoende av om du är ny rektor eller har jobbat ett tag.

Varför ville du ha en mentor?

– För att kunna dela både små och stora vardagsbekymmer. Inte praktiska ”hands on”-grejer, dem tar man med kollegor eller med sin förman, utan för att ha en trygghet i att det finns någon med erfarenhet som man kan vända sig till för att få styr på sina tankar och funderingar. Förhoppningsvis någon som kan ställa de rätta frågorna så att man hittar sitt sätt att leda.

Anna betonar att mentorskap inte ska handla om ett slags introduktion i arbetet. Mentorskap är nästa steg, när man har kommit förbi introduktionsfasen och vill fördjupa sitt ledarskap. Hon tror också att mentorskapet kan vara ett sätt att underlätta rektorernas stora arbetsbörda.

– Det kan hjälpa dig att prioritera, att sålla och avgöra vad som är viktigt att sätta tid på. Det är en stund att stanna upp och reflektera. Var är vi nu och vart är vi på väg? Skolvardagen är så hetsig så det är svårt att hitta tid för reflektion.

Vilka förväntningar har du på SFV:s program?

– Det är ett sätt att skapa nätverk och få nya kontakter.  Stöd är det centrala ordet här, säger Anna Nylund.

Text och foto: Mattias Fagerholm