– Vi behöver fler högskoleutbildade på arbetsmarknaden, säger Anita Lehikoinen, kanslichef vid Undervisnings- och kulturministeriet.
Det går rätt trögt i Finland. Andelen högskoleutbildade har stigit med bara 3 procentenheter från år 2008 till år 2018. Under samma tidperiod har OECD-genomsnittet stigit med 9 procentenheter. En orsak till den långsamma takten är att högskoleplatserna är rätt få och gallringen därmed hård. Det beror i sin tur på vilka ekonomiska förutsättningar staten ger utbildningsanordnarna.
– Det blir en stor utmaning för Finland att nå målet, konstaterar Corinnene Hackman, en av forskarna bakom OECD-rapporten.
Jukka Haapamäki vid Undervisnings- och kulturministeriet ville för sin del tro att målet är inom räckhåll.
– Om 80% av de som börjar studera fullföljer sina studier når vi målet, menar Haapamäki.
Året upplaga av Education at a Glance fokuserar på den högre utbildningen, men man gör också några nedslag utanför universitetsvärlden.
Finland har tidigare utmärkt sig genom att andelen 3-5 åringar som deltar i småbarnspedagogisk verksamhet är lågt. Så är fallet även i denna undersökningen, trots att deltagande i småbarnspedagogik har ökat något. År 2017 deltog 79% av 3-5 åringarna i småbanspedagogisk verksamhet. Finland skiljer sig avsevärt från de övriga nordiska länderna. Där ligger deltagarfrekvensen på 94-98% beroende på land. Finland är också en bra bit under OECD-genomsnittet på 87%.