FSL slår larm – stora brister i elevvården

thumbnail_IMG_8367
Att behöva vänta flera veckor på ett besök hos skolpsykologen är inte acceptabelt, säger FSL:s förbundsordförande Inger Damlin. Fotot är taget på FSL:s pressinfo.

Brådska och brist på resurser inom social- och hälsovården orsakar stora problem i skolan. Efter reformen 2023 har gränsen mellan utbildningen och vården blivit skarpare, vilket försvårar både samarbetet och kommunikationen. De finlandssvenska lärarna och rektorerna larmar om långa vårdköer. Så gott som alla uppger att de varje vecka undervisar elever i behov av stöd och vård för psykisk ohälsa.

Över hälften av de finlandssvenska lärarna och rektorerna upplever att resurserna för elevhälsovården har försämrats sedan social- och hälsovårdsreformen 2023. Sämst upplever man läget i Västra och Östra Nyland där över 70 procent anser att resurserna har försämrats. Det här framkommer i en undersökning som Finlands svenska lärarförbund har genomfört bland sina medlemmar. Drygt 500 lärare och rektorer svarade på enkäten. Lärarna och rektorerna larmar framför allt om hur illa vården av elevernas psykiska ohälsa ordnas. Väntetiderna till kuratorerna och skolpsykologerna är allt för långa, upplever man. Så här kommenterar två lärare läget:

”Tillgången till psykiatriska stödtjänster är så gott som obefintlig. Läraren blir psykakutvårdare.”

“Skolan saknar detta läsår en psykolog. Inget sådant stöd ges eleven.”

Eleverna ska ha rätt till stödtjänster nära och i rätt tid. Att behöva vänta flera veckor på ett besök hos kuratorn eller skolpsykologen är inte acceptabelt, säger FSL:s förbundsordförande Inger Damlin.

– Att elevvårdspersonalen är både bekant och tillgänglig för eleverna sänker tröskeln att ta kontakt och små problem kan tas om hand innan de blir stora.

De flesta lärare undervisar varje vecka elever de upplever är i behov av stöd för och vård av olika former av psykisk ohälsa. Över 30 procent gör det dagligen, visar undersökningen.

Damlin konstaterar att läget är ohållbart. Samhället sviker eleverna och för undervisningspersonalen, som inte är utbildad i att sköta den här typen av problem, får det ohållbara läget konsekvenser i form av hög arbetsbelastning, etisk stress och en känsla av att inte räcka till.

Minska skolfrånvaron och höj lärresultaten

Över 60 procent av de som svarade på enkäten anser att tillgången och kvaliteten på social- och hälsovårdstjänsterna är mycket relevanta när det kommer till att höja lärresultaten. Lärarna och rektorerna ser en tydlig koppling mellan den försämrade psykiska hälsan bland barn och unga och den ökade skolfrånvaron.

Lärarna efterlyser mer flexibilitet i undervisningsgrupperna för att kunna tillgodose elevernas behov.

– Utbildningsanordnarna måste säkerställa att undervisningsgrupperna bildas så att elevernas behov kan beaktas tillräckligt bra. Vi behöver bättre förutsättningar för att kunna ta hänsyn och anpassa undervisningen, säger Damlin.

Sekretess och strukturer sätter käppar i hjulen för samarbetet

Närmare 80 procent av lärarna och rektorerna anser att bestämmelserna om sekretess påverkar möjligheterna att undervisa och fostra. I och med flytten av elevvårdspersonalen till välfärdsområdena har avståndet till undervisningspersonalen ökat, både rent fysiskt men också strukturellt. I en del kommuner finns till exempel inte stödtjänsterna kvar i skolan. Den ökade distansen syns också i kommunikationen.

– Vi behöver tydligare riktlinjer kring vilken information som får och bör delas mellan skolan och olika myndigheter. Överlag efterlyser vi mer samarbete och dialog mellan välfärdsområdet och skolan, mellan den undervisande personalen och den vårdande, säger Damlin.

Det förebyggande arbetet borde få mer resurser

Endast en av tio lärare och rektorer upplever att elevvården lyckas erbjuda tidigt stöd och arbeta förebyggande för en god hälsa. Damlin konstaterar att resursfördelningen är ojämn.

– Det mesta går åt till att släcka bränder och ta hand om problem på individnivå. Mer resurser och en vettigare fördelning behövs för att kunna jobba förebyggande.

Som exempel nämner hon de värdefulla insatser en kurator kan göra i en klass där det till exempel finns ett begynnande problem med mobbning.

– Genom rätt åtgärder i rätt tid kan man hindra att saken eskalerar. Att eleverna, vårdnadshavarna och lärarna blir bekanta med elevvårdspersonalen bygger också förtroende, vilket är jätteviktigt i skolgemenskapen och för de enskilda elevernas trygghet och välbefinnande.

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics och Microsoft Clarity för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.