Inger Damlin

Snällt ledarskap ger ringar på vattnet

Just då ljuset är som klarast, just då grönskan är som vackrast, just precis då firar skolor vårfest och gläntar på dörren mot sommarlovet.

Det är ett välbehövligt sommarlov som står för dörren efter ännu ett tufft läsår. Coronan har prövat oss i repriser, världsläget har varit osäkert och ovanpå allt det har vi upplevt arbetsmarknadstrassel som i vissa regioner inneburit strejkvågor. Det som präglat läsåret och verkligen tagit energi av alla är ovissheten. Den tärande, ständigt närvarande känslan av att inte veta hur morgondagen ser ut.

För en tid sedan träffade jag en klok rektor som pratade om vikten av snällt ledarskap. En snäll och omtänksam ledare skapar en miljö där elever trivs, en verksamhetskultur där vårdnadshavare känner sig välkomna och lärare ges utrymme att växa. ”Ai että”, så fint tänkt av rektorn där! Inget genuint samarbete byggs med pekpinnar. Det byggs med en kryddblandning av snällhet och empati.

Det klokaste av klokheter som jag tog med mig från samtalet var hur viktigt det är att måna om sina lärare, sin personal. Att se var och en av dem, känna dem på pulsen och ge dem utrymme att växa är det viktigaste av viktiga i dagens skola. En rektor av i dag har tyvärr inte alltid den tiden som krävs för att leda personal.

Rektorsbordet svämmar allt för ofta över med uppgifter som egentligen inte hör hemma på en rektors arbetsbord. Men den rektor som i det läget klarar av att prioritera personalen framom allt annat är en vinnare i välmående, vinnare i dagens skola. Det är ingen hemlighet att en skola där alla trivs är en attraktiv skola. I den skolan är det gott att vara och lätt att vandra sin lärstig. Där är det fint att vara vårdnadshavare och toppen att vara samarbetspart. I den skolan ges lärare rum att leverera och passionerat utöva världens bästa yrke. I den skolan har varje barn och ungdom lätt att hitta sin lärstig och skapa en god grund för framtiden.

Men få är de arbetsgivare som på riktigt begripit styrkan i tillräckliga resurser för ledarskap i skolorna. Få arbetsgivare ser de uppenbara ringarna på vattnet i just en sådan satsning. Att leda personal tar tid och ska få ta tid, speciellt i en organisation vars fokusområde är elev- och studerandekontakt. Vill vi åstadkomma en välmående skola så är grundförutsättningen att ledarskapet är i skick. Vilket i sig kräver att rektorns förman ser och uppmuntrar – snällhet kräver tid för att den ska sprida sig.  

Bästa lärare och rektorer. Kliv ut i sommarlovet och njut. Njut av ledigheten. Njut av naturens skönhet och en och annan glass. Själv ser jag fram emot sköna löpturer, tid med familj och vänner – och nypäärona me pickaveeton. 

Jag önskar er alla en riktigt skön och avkopplande sommar!