Anders Adlercreutz

Fem teser för utvecklingen av grundskolan

Skolfrågor engagerar, och det är jag glad över. För att berätta hur jag ser på mitt uppdrag som undervisningsminister skrev jag fem teser för att inspirera till dialog med lärare, föräldrar och andra intresserade. De hittas på min hemsida. Jag blev enormt glad över mängden respons och hör gärna mer – här har ni mina tankar.

Skolans uppgift är att se till att alla elever hittar sätt att lära sig som passar dem. Alla ska få möjlighet att utvecklas. Alla ämnen i läroplanen är lika viktiga för utvecklingen av de kognitiva färdigheterna, oberoende av om det är läs-, konst- eller färdighetsämnen. Denna mångfald är vår skolas särskilda styrka och något vi bör värna.

Men skolan är inte bara det som sker innanför skolans väggar. Jag är övertygad om att skolan mår bra av att det finns nära kontakt mellan familjerna. Det visar även forskningen. Nätverken som föräldrarna skapar förbättrar barnens välbefinnande och framgång i skolan.

Alla barn inte har samma utgångsläge. Vi måste medvetet arbeta för att alla barn, oberoende av bakgrund, känner sig accepterade i skolan. Jag kommer därför att inleda arbetet av en handlingsplan med konkreta verktyg för att främja jämlikhet och likabehandling under hela skolstigen. Vi har även säkrat den s.k. jämställdhetsfinansieringen och förnyar stödet för lärande – båda åtgärder som minskar segregering.

Är skolan för lätt eller för svår? Vi behöver hjälpa barnen genom att sätta ribban på lagom nivå i förhållande till deras förmågor. Utmaningen ska finnas, men inom räckhåll. Enligt flow-teorin mår man bäst när man kämpar lite, men inte för mycket. Samtidigt är det viktigt att identifiera svårigheter och erbjuda stöd i ett tidigt skede. Reformen av stödet för lärande strävar efter att säkerställa tillgången till individuellt stöd och att antalet elever i klassen som behöver stöd inte blir för stort.

Utan att bortse från de utmaningar som vår skola står inför är grunden stark: våra lärares kompetens, och därmed vår skola, håller en mycket hög standard i ett internationellt perspektiv. Det är inte en självklarhet och det krävs arbete för att upprätthålla det. En central fråga är att läraryrket upplevs attraktivt och att lärarna har tillgång till de verktyg som behövs för att lyckas i arbetet.

Dessa är mina teser. Som undervisningsminister och förälder vill jag tacka alla lärare för er värdefulla arbetsinsats. Jag hoppas att ni också i fortsättningen vill dela med er av era tankar. Er arbetsplats är Finlands framtidsfabrik.