Handboken kan användas för att förstärka gruppsammanhållningen i en redan fungerande grupp. Den är också ett bra redskap för att lösa problem och öka trivseln i utmanande klasser.
Handbokens grundidé är att bemöta barnen på ett positivt sätt. Boken presenterar olika förhållningssätt och metoder och bjuder på många praktiska övningar. Allt detta för att öka trivseln och välmåendet i klassen.
Handboken bygger på Barnavårdsföreningens mångåriga erfarenhet av att jobba i skolor och förskolor, bland annat med programmet Vi i klassen som är riktat till förskolegrupper och lågklasser.
Teman
för lektionerna är sociala färdigheter, samarbete, respekt, känslor och
självkänsla. Verksamheten består av praktiska övningar, diskussioner med hela
gruppen, självständiga uppgifter och grupparbeten. En del av lektionerna leds
av förskoleläraren eller läraren. Det ingår alltid en föräldrakväll i helheten.
För personalen erbjuds inspirationsträffar där personalen får ta del av Vi i
klassen-handboken och får tips och idéer om hur de själva kan jobba med bland
annat sociala färdigheter, samarbete och självkänsla i gruppen.
Vi i klassen är en del av Barnavårdsföreningens förebyggande skolverksamhet och finansieras av STEA. För tillfället erbjuds verksamheten i Nyland och Österbotten.