Här är alla med på noterna

musik 4 beskuren
Jenny Rancken säger att studierna stöder henne i arbetet och fungerar samtidigt som motvikt till det.

Tempot är intensivt inom de fristående studierna som ger behörighet som musiklärare. Ambitionsnivån är hög – deltagarna vill utvecklas både som pedagoger och musiker.

För Lärarens utsända är det en viss utmaning att hänga med när musikläraren Lauri Schreck förklarar hur gitarren ska trakteras så att takterna och tonerna sitter rätt. Ackord har skissats på en rittavla, noter projiceras på en större skärm bakom.

De övriga närvarande här i rummet har däremot inget problem att följa med Schrecks rätt snabba genomgång av tonlägen, rytmer och hur ackorden bäst används – Bo Kaspers Orkesters låt Undantag fyller genast klassrummet här i Sibelius-Akademins utrymmen i Musikhuset i Helsingfors.

Det är fredag eftermiddag och den första av kvällens två lektioner i ensemblemusicerande har inletts. Lektionerna utgör start på helgens närundervisning inom ramen för de svenska fristående studierna i undervisningsämnet musik, som ger behörighet som musiklärare i de grundläggande klasserna.

Läraren Lauri Schreck berättar hur gitarren ska trakteras så att takterna och tonerna sitter rätt.

Tio personer – aktiva lärare – deltar i den här utbildningen, som inleddes i juni. Den här kvällen är nästan hela gruppen samlad.

De akustiska gitarrerna läggs åt sidan och snart fylls rummet av toner från andra instrument – elgitarr, elbas, piano, trummor och andra slagverk.

– Det låter himla bra, säger Lauri Schreck när han till rytmerna av nämnda låt rör sig mellan instrumenten och de musicerande vuxenstuderandena.

Congatrummorna ljuder under ensemblemusicerandet. Jenny Rancken och Victoria Asplund går utbildningen som ger behörighet som musiklärare.

Stöder arbetet

Jenny Rancken som till vardags arbetar som klasslärare i Cygnaeus skola i Åbo är en av dem som går utbildningen. Hon hakade på för att hon vill utvecklas som person och musiker.

– Jag har också tidigare studerat vid sidan av jobbet. Det här är något som ger motvikt till arbetet, men som samtidigt stöder det.

I sina studier till klasslärare läste Jenny Rancken musik som kort biämne. Det är ett ämne som hon redan i dag undervisar i. Nu kommer hon att få ämneslärarbehörighet i musik, vilket också hör till målet med utbildningen.

Är studierna svåra?

– Intagningsproven var svårast. Jag tror det är meningen att de ska vara utmanande. Då klarar man också studierna bra.

Nya verktyg

Tomas Höglund arbetar som klasslärare och musiklärare i Kungsgårdsskolan i Esbo. Han berättar att han för ett antal år sedan hade spanat in motsvarande utbildning, men att den inte passade in i livspusslet då.

Nu slog han till, också med motiveringen att utvecklas som musiker och pedagog. Han har jobbat i över 25 år som lärare, både som klasslärare och som musiklärare i hela grundskolan, och säger att det är bra att ibland ladda upp med fler idéer och intryck.

– Det känns fint att få nya verktyg och mera kunskap.

Höglund är utbildad klasslärare och specialiserad i musik. Han har också avlagt sångstudier i konservatorium, gått ett flertal musikkurser och därtill är han vid sidan av sitt lärarjobb också aktiv musiker.

Den aktuella utbildningen ger honom formell behörighet som musiklärare.

– Det viktigaste har ändå varit att få sätta sig på skolbänken igen, säger han och intygar att studierna ger honom väldigt mycket nytt, inte minst när det gäller didaktiken och pedagogiken.

Tomas Höglund, här vid pianot, säger att studierna ger honom nya verktyg och fler idéer.

Kräver tid

Studierna inleddes i juni. Ungefär en helg i månaden hålls närundervisning. I utbildningen ingår mycket självstudier och många uppgifter som ska göras.

Visst är det tidskrävande, säger Jenny Rancken.

– Men det är så jättegivande. Studierna kräver mycket energi, men de ger också väldigt mycket energi.

Både hon och Tomas Höglund berättar att utbildningen gett en hel del nytt som de genast kunnat använda i klassrummen.

– Skolan gynnas av att vi går utbildningen, det märks i undervisningen, konstaterar Höglund.

Jenny Rancken och Tomas Höglund deltar i de fristående studierna som ger behörighet som musiklärare.

Rivstart

Takten är hård i studierna, men Höglund säger att upplägget fungerar bra.

– Det var en rivstart på sommaren. Jag upplevde det som positivt, för man lärde känna gruppen bra. Det är viktigt.

Lärarna i de olika kurserna får en särskild eloge för sitt kunnande.

– Vi blir väl bemötta. Hänger man inte med så hjälper de en genast, säger Jenny Rancken.

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics och Microsoft Clarity för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.