Ett nytt läsår står för dörren och visst grubblar skolfolket över dalande läranderesultat och visst efterlyser vi skärpt lagstiftning kring mobiler, men det största orosmolnet är de växande skillnader som vår grundskola inte längre rår på.
Grundskolans kärnuppdrag handlar om att garantera varje elevs rätt att lära sig, omges av trygghet och må bra i en miljö som genomsyras av en stark jämlikhetstanke. I dag ser vi växande skillnader i elevers lärande i skolan, mellan kön och mellan skolor. Trenden är alarmerande och får konsekvenser för individen men också för framtiden. Skolan kan inte helhjärtat driva samhällsutvecklingen, om den inte är för alla.
I skolan finns lärare som står redo under hela läsåret med planer, lektioner och uppmärksamhet. Men tiden för den enskilda eleven tryter då dokumentation, sektorövergripande möten och nya administrativa uppgifter dominerar arbetsdagen. Lärartiden för varje enskild elev och studerande är kort och det märks.
Så vad behöver lärare för att kunna göra sitt jobb? Den som stannar upp och verkligen lyssnar inser att det varken är märkvärdigt eller dyrt i ett längre perspektiv. Vi behöver hanterbara grupper, ett fungerande stödsystem och tillgång på elevvårdspersonal i tätt samarbete.
Fullt så här enkelt är det förstås inte att utjämna skillnader, men tankesättet kanske ni fångar. Ger vi lärare förutsättningar att ge elever möjlighet att lyckas i skolan, så har vi flera vinster att kamma hem på sikt. Vinster som är långt bort från siffror, vinster som är långt mera betydelsefulla.
Får vi däremot inte bukt med skillnaderna eleverna emellan och skolorna emellan ökar polariseringen, ett verkligt hot mot vårt välfärdssamhälle. Marginaliseras elever från lärande, innebär det att rätten till bildning inte blir verklighet.
Att må bra, känna sig hel och att ha ett verkligt val när grundskolan är slut är att ha trumf på hand. Vartefter lärprocessen rullar på formas inte bara identitet och människosyn utan också världsbild och syn på sig själv.
Grundskolan förväntas skapa möjligheter till livslångt lärande och ge alla en reell chans, inte bara att lyckas utan också att uppleva känslan av att vara på en plats där man är välkommen. Och allt det här är vinsten av att ge lärare de rätta förutsättningarna att möta växande barns behov i vardagen.
Samhället förändras och då måste också skolan kunna erbjuda det stöd som förändringen kräver. Satsa på utbildning, det är en långsiktig investering i jämlikhet och demokrati.