Inger Damlin

Motorn i vår viktigaste framtidsinstitution

I det pågående arbetet med att ta fram en vision för grundskolan handlar mycket om att utveckla vår syn på utbildningens uppdrag och syfte. För att kunna ta fram en vision måste vi enas kring ganska radikala förändringar i synen på vilka kunskaper och färdigheter skolan bör förmedla i framtiden. I den diskussionen är det viktigt att inkludera lärarna och garantera att läraryrket också utvecklas i samma takt och med samma ambitionsnivå.

Lärarna utgör själva motorn i Finlands viktigaste framtidsinstitution, utbildningen. För att åstadkomma en hållbar förändring är det viktigt att inte driva den “över huvudet” på den här yrkesgruppen.

För att vår framtidsvision ska uppfyllas måste lärarnas förutsättningar att utvecklas vara tillräckligt goda, yrkets status hög och attraktionskraften till bildningssektorn orubblig. För vem är det som ska förverkliga alla visioner och lära ut alla nya kunskaper och färdigheter om inte lärarna?

Då nästan 30 procent av de svenskspråkiga lärarstuderandena överväger att inte ens söka ett lärarjobb efter sin examen, är det skäl att stanna upp. Att oron för arbetsbördan inom läraryrket är en av de största orsakerna måste vi ta på allvar.

Vi lever i en tid då allt fler barn och unga tappar greppet om framtiden, där allt fler glider in i en korridor av hopplöshet. Det finns en enorm kraft i utbildningen och nu om någonsin behövs lärarna för att driva den. Det är genom bildning som vi formar vår världsbild och uppnår trygghet i en föränderlig och komplex värld. Genom att lära oss nya saker förstärks vår tro på att vi kan vara en del av den förändring som vi önskar. Utbildning bygger broar till en ljusare framtid.

Men vad signalerar vi egentligen till framtidens pedagoger om deras uppdrag och förutsättningar att genomföra det? Hur vill vi prata om läraryrket 2035?

Lärare måste få vara lärare med rimlig arbetsbelastning, utvecklingsmöjligheter och konkurrenskraftiga löner. Det behövs bättre förutsättningar att utveckla undervisningen, fortbildning som motiverar och flexibilitet under karriären. Det här måste vi tillgodose för att värna om den yrkeskår som ska gå i spetsen för vårt framtidsarbete. Vi behöver våra utbildade lärare med deras sitt pedagogiska kunnande och driv för att åstadkomma förändring.

Förutsättningarna inom läraryrket formas av politiska beslut och styrdokument men också av lön och status i samhället. De styrs av politiska prioriteringar och det är ingen tillfällighet att attraktionskraften ser ut som den gör just nu. Har man utbildat sig till lärare borde det vara självklart att det är det man vill göra – vara lärare med allt vad det innebär.

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics och Microsoft Clarity för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.