Inger Damlin

Lärare sysslar inte med kundbetjäning

Allt fler lärare vittnar om ett ökat tryck från samhället i allmänhet och vårdnadshavare i synnerhet, ett tryck som bottnar i orimliga förväntningar. Krav, hot och hets i sociala medier är inte ovanligt. I ett sådant läge är det viktigt att stanna upp och tänka stort för att sedan landa i enskild situation.

Skolans verksamhet utgår från lagar, förordningar och läroplaner. Baserat på de här styrdokumenten fördelas resurserna till utbildningen. Utöver de här dokumenten finns en mängd handlingsplaner och ”skolan borde-uppgifter” som ska verkställas ”någon gång” och ”till samma kostnad”. Det är här som vårt system sviker oss.

Att ha förväntningar är en sak, men att tänka på skolan som en institution som erbjuder individuell kundservice är problematiskt och leder till orimliga krav på lärarna, till exempel att de ska vara ständigt tillgängliga och utföra uppgifter som ligger helt utanför ansvarsområdet. Då förväntningar på en överdriven differentiering skuldbelägger – och i värsta fall hotar – lärare har vi ett allvarligt systemfel.

I en samhällsutveckling där det individualistiska synsättet dominerar, svämmar kraven på skolan över. Vårt utbildningssystem utgår från ett starkt samarbete mellan vårdnadshavare och andra institutioner i samhället. Vill vi bibehålla jämlikheten i vårt utbildningssystem har vi all anledning att motarbeta kundtänket. Att ständigt eftersträva nöjda kunder försvårar lärarens uppdrag och påverka kvaliteten och jämlikheten i undervisningen negativt. Det är en ohållbar konstruktion som inte matchar resurserna, tvärtom är den ett hot mot läraryrkets attraktionskraft och styrkan i vårt utbildningssystem.

Lärare har ett viktigt uppdrag att fostra och undervisa elever och skapa en trygg skolmiljö. Lärare ska se varje individ men inte i ett vacuum utan som en del av gruppen och ett sammanhang. Tilliten till lärarnas och rektorernas kompetens byggs genom dialog. Även svåra situationer måste tas till tals, vi måste våga prata med varandra trots att situationen känns utmanande.

Och visst kan vi lärare utvecklas. I processen behöver vi tillit, inspiration och fortbildning. Varje utbildningsanordnare bör göra en behovsanalys av fortbildning. Skolan är inget utrymme för snabba experiment, skola bygger på en långsiktig planlagd verksamhet. Kvalitativ fortbildning ska baseras på aktuell forskning. Jag uppmanar därför utbildningsanordnare att göra analyser kring vilka ringar på vattnet fortbildningar faktiskt ger.

Ett fungerande samhälle baserar sig på regelverk som alla följer. Men då konflikter uppstår, måste vi tillsammans söka kompromisser och lösningar.

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics och Microsoft Clarity för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.