I kölvattnet av Pisaresultaten föds diskussioner, spekulationer och ett och annat drastiskt förslag.
Regeringen har identifierat att det är någonting i grundutbildningen som inte fungerar och satsningarna där är mycket välkomna. Lärare och rektorer har länge påtalat att stödsystemet inte fungerar och en förnyelse behövs. Likaså är fler timmar i modersmål och matematik någonting som utbildningsfältet tar emot med öppna armar. Att kunna ägna mera tid åt basfärdigheterna utan att innehållet i läroplanen utvidgas, är en viktig signal från statligt håll. Arbetsro och fokus på grundfärdigheter är grundstenar i samhällsbygget i vårt land.
Men det finns också en annan avgörande faktor som påverkar nivån på läranderesultaten.
Vårt styrdokument läroplanen innehåller ambitiösa skrivningar om till exempel allas lika värde, individuella lärstigar och breda kompetensområden. Mycket fokus ligger på att individens behov ska tillgodoses. Bra så, men jag saknar en kritisk diskussion kring storleken på lärarresursen i dagens skola. Behovet av lärare mäts utgående från ett föråldrat perspektiv med så kallad katederundervisning. Det är för få lärare i skolan idag.
Då gruppstorlekarna och skillnaderna i elevernas förutsättningar för lärande ökar, krymper lärartiden för varje enskild elev. Den här tidsbristen kan inte ingen annan yrkeskår kompensera. En högutbildad lärare har de verktyg som krävs för att undervisa, differentiera, handleda och bedöma. Läraren har ansvaret för gruppen, samarbetet med hemmen och planeringen. Inget av det här kan delegeras.
Vi pratar mycket om skolmotivation nuförtiden, men kopplar det allt för sällan till bristen på tid och uppmärksamhet av en lärare. Det är uppenbart att det är få elever som får exakt vad de behöver i skolan idag. Många elever skulle behöva ännu mer stöd och hjälp med lärandet och skolgången men många skulle också motiveras av att ribban i gruppen höjs. Lärandet måste vara belönande för individen men det här är omöjligt att åstadkomma med den lärartäthet vi har just nu. Det är för få lärare i skolan idag.
I en skolvardag med allt flera krav och individuella behov har lärarens förutsättningar för att göra ett professionellt jobb minskat drastiskt. Och det här har skett på en kort tid.
Kompetenserna är mera komplexa än tidigare och samhället mer polariserat, vilket också syns i undersökningar som Pisa. Skolans utjämnande funktion är viktigare än någonsin och utbildningen i dag måste få kosta mera än den gjorde förr. Det är för få lärare i skolan idag.