Gunvor Kronman

Momentum för svenskundervisningen

I samhällslivet öppnas ibland ett möjligheternas fönster som gör det möjligt att driva igenom politiska reformer. Nu har vi ett momentum att utveckla svenskundervisningen.

I regeringen Rinnes program står det att regeringen så snabbt som möjligt utarbetar ett program som främjar inlärningen av det andra inhemska språket i skolan.

Undervisningsminister Li Andersson redogjorde för beredningen av programmet under Svenska nu:s seminarium den 25 oktober 2019 i riksdagens medborgarinfo. Ministern informerade om att beredningen av regeringens program inleds i början av år 2020 och hon välkomnade Nätverket Svenska nu att delta i arbetet. Hon berömde Svenska nu:s insatser för att främja samarbetet mellan läroämnen och förmedla kulturimpulser från Sverige.

Svenska nu har stött svenskundervisningen i finskspråkiga skolor i hela landet sedan år 2007, och vi är glada över att de läroplansanpassade arbetsmetoder vi utvecklat för att motivera eleverna kan utnyttjas i den nationella beredningen. Den grundläggande filosofin i Svenska nu:s verksamhet är att kulturen är en ingång till svenska språket.  Vi erbjuder allt från svenskspråkiga teater- och musikföreställningar till föreläsningar och workshops avgiftsfritt direkt till klassrummen.

Ministeriets planer på att bredda undervisningsmetoderna och se till att best practice tas i bruk nationellt förtjänar en eloge, men vi måste också granska svenskundervisningens timresurser i grundskolan. Det medellånga B1-språket tidigarelades till årskurs 6 hösten 2016. Det är pedagogiskt motiverat att eleverna kommer i kontakt med språk i tidig ålder, t.ex. genom lek, spel och sång.

Vår kritik av reformen av B1-svenskan är att det man vann med tidigareläggningen förlorade man i avbruten språkstig.

Problemet med tidigareläggningen av den medellånga B1-svenskan var emellertid att man tog två årsveckotimmar från högstadiets timresurs och flyttade dem till årskurs 6. Vissa kommuner som Helsingfors, Esbo och Vanda, har kompenserat årskurserna 7-9 med mera svenskundervisning, men så är inte fallet i alla kommuner. I värsta fall kan de fyra återstående årsveckotimmarna i årskurserna 7-9 fördela sig så att det inte alls undervisas B1-svenska i nionde klass.

Vår kritik av reformen av B1-svenskan är att det man vann med tidigareläggningen förlorade man i avbruten språkstig. Nu när regeringen Rinne ser över undervisningen i det andra inhemska språket, uppmanar vi regeringen att slutföra reformen av B1-svenskan, så att åk 7-9 ges flera årsveckotimmar till svenskundervisningen.

Finland behöver fortsatt vara en djupt integrerad del av Norden. Genom att se till att kommande generationer har tillräckliga kunskaper i svenska garanterar vi detta.

Gunvor Kronman är styrgruppsordförande för Nätverket Svenska nu och vd för Hanaholmens kulturcentrum.

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics och Microsoft Clarity för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.