Att vår motion om #lärareföralla inte skulle få understöd i FSL:s fullmäktige var vi beredda på. Det är en tragedi, såväl att vi var beredda på det som att det faktiskt blev så. Det gäller bara att öppna dagstidningen, gå in på Svenska Yle eller skrolla på sociala medier för att se varför motionen behövdes. Diskussionen behövdes, men handling behövs ännu mer.
Samtalsklimatet i dagens värld hårdnar. Skolan är inte den enda instansen som ska motarbeta detta och forma framtidens ungdomar till empatiska medborgare, men vi har en central roll. För många unga kan skolan vara en oerhört tung tid, och att se en lärare som tydligt står för jämställdhet och likabehandling kan rädda den unga som kämpar med tankar om sin egen identitet. Lärare finns där för att undervisa. Lärare finns där för att handleda. Lärare finns också där för att se människan framför sig. Att vara den trygga punkten i en stormig tillvaro.
Lagen kräver att skolan har en jämställdhets- och likabehandlingsplan som uppdateras och efterföljs. Lagen kräver också att ingen diskrimineras på grund av sexualitet, kön, könsidentitet eller könsuttryck. Trots detta vet vi att det händer. Som en offentlig institution i det finländska samhället är det således skolans plikt att stå emot detta.
I USA och Storbritannien skrevs det under våren in i lagen att det endast finns två kön. I Finland höjdes röster mot att inte godkänna lagförslaget om att förbjuda omvändelseterapi, och när det ändå godkändes konstaterade regeringen snabbt att det inte kommer att ske under denna regeringsperiod. I Helsingin Sanomat 22.5.2025 kunde man läsa om att högerextremistiska tankar har blivit allt vanligare bland unga, och att diskriminering mot regnbågsunga uttrycks öppet i klassen.
Det här är den riktning vi går i nu. I Utbildningsstyrelsens material om planering av jämställdhet och likabehandling finns ett eget avsnitt om regnbågsbarn. Där står följande: “Vid utarbetandet av skolans och läroanstaltens jämställdhetsplan och plan för likabehandling ska särskild uppmärksamhet fästas vid situationen för regnbågsunga och -barn, eftersom de oftare än andra blir utsatta för olika former av diskriminering och inte tas i beaktande som jämlika medlemmar i gemenskapen.” I ljuset av detta gick SMLF med i Prideparaden i Vasa 2019, spred material som lärare kunde sätta upp i klassrummen och tryckte t-skjortor som lärare kunde ha på sig för att visa att de är lärare för alla i klassen.
Att inte sätta stopp för homofobi och transfobi i skolan av rädsla för vad andra lärare, elever och studerande, vårdnadshavare eller politiker tycker, är att bryta mot lagen.
Sommaren 2024 blev det återigen aktuellt att delta i Prideparaden i Jakobstad, eftersom fientliga röster mot HBTQI+-personer höjdes i trakten. SMLF ville än en gång visa att vi är lärare för alla, och att vi inte tystas av röster som försöker trycka ner. Skolans roll är i centrum här – lagen, värdegrunden och läroplanen förpliktar oss att vara lärare för alla. Det här borde inte vara en samvetsfråga för någon lärare alls. Att inte sätta stopp för homofobi och transfobi i skolan av rädsla för vad andra lärare, elever och studerande, vårdnadshavare eller politiker tycker, är att bryta mot lagen.
Tyvärr är SMLF en för liten förening för att kunna sätta mer tid och resurser på att få ut budskapet till alla lärare. #lärareföralla ska inte heller betyda endast modersmålslärare, därför ville vi få ut kampanjen till ett större, på många sätt mer neutralt, forum utan koppling till ett visst ämne. FSL är ju ändå #förallalärare.
Detta var orsaken till att vi vädjade till FSL. Nu vädjar vi till alla lärare och lärarförbund. Gör ert stöd synligt i klassen. Det här kan rädda en ungdom som kämpar med sin identitet. Det kan också få en regnbågslärare att känna sig inkluderad och våga visa vem hen är också i arbetet. Det kan fungera som en motkraft mot den destruktiva retorik som sprider sig runt om i världen.
Diskussion och inlägg på sociala medier behövs, handling behövs ännu mer. Åtminstone höjer SMLF regnbågsflaggan i topp då vi kan.
Styrelsen 2024–2025 för Svenska modersmålslärare i Finland – modersmålslärare, doktorander, FSL-medlemmar, lärare för alla:
Christoffer Wärn, Amanda Audas-Kass, Rofa Blauberg, Jaana Aho, Sofia Hägglund, Hanna-Madeleine Andersson, Sofie Lundell, Lina Nyman, Victoria Kotkamaa, Mindy Svenlin