Att vara förtroenderektor är att kombinera undervisning och ledarskap, två områden som kompletterar och kontrasterar varandra. Undervisningen ger en direkt kontakt med eleverna och deras lärande, ledarskapet ger en möjlighet att påverka skolans utveckling på ett bredare plan. Så säger en klok rektor en eftermiddag i november då vi tillsammans funderar över den här formen av ledarskap.
Förtroenderektorn jag pratar med beskriver sin vardag sött paketerat i julomslag.
Rektorn kurvar in på skolgården och skyndar in till morgonmötet som i dag behandlar vikten av att se det goda i vardagen. Dagen rullar på med undervisning, e-post under håltimmen, rastvaktande och fostrande samtal för att förklara ordningsreglerna för en vilsen elev. Det här är helt vanliga ingredienser i en förtroenderektors vardag. Otaliga är de uppgifter som inte kan vänta utan måste skötas omgående och så finns det förstås saker som att förbereda för skolans luciamorgon för vårdnadshavare, pensionärer och marthor.
Manuset för klassens jultablå ligger på arbetsbordet och de praktiska arrangemangen kring skolans julfest ska ordnas. Schemat för ska januari justeras. Att koordinera är förtroenderektorns superkraft. Den vanliga rektorslunken fortsätter även i juletider med deadlines och personalens frånvaroanmälningar. Kollegiet känner av julstressen och eleverna är upp i varv, allas stresstolerans sätts på prov. Kollegiet kan i adventstider behöva påminnas om att ta det lugnt och att det ogjorda ofta ordnar sig – sådant får man inte glömma, säger hon.
De praktiska uppgifterna som att sätta etiketter på nytt material, installera nya tangentbord och förbereda julläsning av Tove Jansson pockar på. Samarbetet med köket, UBS-redovisningen och stödreformen rullar in och glöm inte julfacklorna!
Ekonomin är en ständig följeslagare i förtroenderektorns vardag. Det är summor att hålla koll på och samtal att ringa, till Kerstin om datafrågor eller Maria för materialbeställning. Planeringen i en skola är långsiktig och i julbrådskan går det inte att glömma vårens besök i företagsbyn, simhallstider och inte heller självständighetsflaggningen och -firandet.
Hög undervisningsskyldighet, stort ansvar och ont om tid är utmaningar som måste åtgärdas viskar förtroenderektorn innan vi avslutar vårt samtal, något som FSL påminner om i förhandlingstider. Ett hållbart ledarskap kräver också stödfunktioner som till exempel en skolsekreterare. Att ge tid för ledarskap är en investering som gynnar både personal och elever. För hon gillar sitt jobb, rektorn. Frågar man förtroenderektorn finns det inget bättre jobb än att få vara både lärare och ledare i samma paket. Så bubblar rektorskan i skolan som är hjärtat mitt i byn.