Jag stiger ut ur tåget, och vandrar längs en lummig gångväg den korta vägen till Svenska skolan i Lahtis.
Den mysiga skolgården som möter mig är inte bara platsen för lek och stoj, den är hjärtat i det svenskspråkiga Lahtis. Jag stannar upp och ser mig omkring. Den svenskspråkiga oasen omges av daghem, förskola, lågklasser och Luckan. En bit bort hittar man högklasserna och svenska gården. Vilken skatt för staden, regionen och för oss som finlandssvenskar.
Rektor Anita guidar oss genom skolan. Hon är stolt över sin skola, eleverna och personalen – det är en känsla som smittar av sig. Vi möter lärare i sitt rätta element. Lärare som rosiga om kinderna försöker handleda elever i slöjden, inspirera till rörelse i gymnastiksalen och lära ut kommunikativ engelska. Ja, och så får vi träffa elever. Spontana, underbara elever som nyfiket kikar på oss och funderar vad vi egentligen jobbar med. En fråga som satte pedagogen inom oss på prov.
I gröna sköna soffor får vi som avslutning på besöket sitta och prata med lärare över en kopp kaffe under rasten. Här råder en familjär stämning, man känner varandra väl. Det är just i den starka gemenskapen som språkskolornas styrka ligger – en plats där varje individ kan känna sig hemma och ges utrymme att blomma och bidra, där språket förenar.
Förutsättningen för en fungerande svenskspråkig enhet i språköarna är ett gott samarbete med staden där skolans särdrag respekteras. Att vara rektor i en svenskspråkig skola i en finskspråkig miljö är annorlunda och arbetsbilden är ofta spretig. Här är en aktiv intressebevakning och kontinuerlig dialog viktig för att garantera att rektorerna i Lahtis, Tammerfors och alla våra andra språköar, kan fokusera på kärnuppdraget; att leda skolan, personalen och eleverna. Det här är avgörande för kvaliteten och trivseln i skolan, språköarna utgör inget undantag.
Men vi kommer inte bort från det faktum att en språköskola måste vara bättre än bra för att utgöra ett attraktivt alternativ för familjerna. Skolvalet är inte alltid självklart och för den finlandssvenska minoritetens samhörighet och existens i starkt finskspråkiga orter, axlar skolan ett helt avgörande ansvar. Finlands svenska lärarförbund skapar samhörighet för alla svenskspråkiga lärare och rektorer i Finland. För oss är våra medlemmar i språköarna en viktig grupp som breddar och stärker S:et i FSL. Vår ambition är att erbjuda samma viktiga gemenskap och tillhörighet inom vårt förbund som språköskolorna erbjuder den finlandssvenska minoriteten i olika delar av landet.
 
							 
				 
				 
		 
					 
				 
				 
				 
			 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				