Arbetsmiljöfrågor är viktiga för att skapa en hållbar och attraktiv arbetsplats för lärarna. En god arbetsmiljö bidrar inte bara till lärarnas välbefinnande utan också till elevernas lärande och lärmiljö. Att systematiskt förbättra arbetsmiljön, erbjuda ett omfattande stöd från skolledningen och öka möjligheterna till kompetensutveckling är viktiga bitar när man bygger en välmående arbetsplats och skola.
Under FSL:s besök i Vörå förra veckan diskuterade vi just det här tillsammans med lärarna, rektorn och skoldirektören. Vi satt i soffan i Tegengrenskolan, årskurs 7–9, och avnjöt en underbart god tårta. Skolan har erhållit toppresultat i RFV:s undersökning om psykosocial belastning. Lärarna upplever att jobbet är välorganiserat, kommunikationen och stödet välfungerande samt arbetsgemenskapen genuin. Att rektorn och hela ledningsgruppen har fått höga poäng är ett tecken på att man prioriterat rätt bland alla måsten. Även arbetshälsovården och samarbetet mellan facket och arbetsgivaren uppskattas.
Hon sa det så bra, läraren som satt i soffan:
“Jag kunde ha sökt jobb i en annan skola, men jag pendlar gärna hit för här är så hemtrevligt.” Ett långsiktigt och gemensamt arbete kring arbetsklimatet ger resultat. I en sådan skolan trivs både lärare och ledning, vilket gör att man kan fokusera på elevernas lärande och trivsel.
Det är de medvetna valen som görs ute i våra skolor som bidrar till en fin arbetsmiljö och skapar gemenskap. Mjuka värden har stor betydelse för hur vi mår och presterar på jobbet, vilken känsla vi har med oss hem och vad vi är beredda att satsa för att vi trivs med våra kolleger och känner mening med det vi gör.
Lön är naturligtvis också en viktig faktor för att locka och behålla lärare, men en hög lön kan inte kompensera för en dålig arbetsmiljö. Därför är det avgörande att skolor och kommuner satsar på att förbättra förhållandena på arbetsplatserna för att säkerställa att undervisningspersonalen trivs och kan prestera på topp. Med en kombination av en bra arbetsmiljö och en tillräcklig finansiering kan vi skapa en hållbar och attraktiv utbildningssektor som lockar och behåller engagerade och kompetenta lärare. Det här är ett av våra viktigaste budskap inför kommunalvalet 2025 och en fråga för paneldeltagarna på scenen i Hörnan under Educa 2025. En kunnig och välmående personal är en grundförutsättning i en livskraftig bildningskommun.
 
							 
				 
				 
		 
					 
				 
				 
				 
			 
				 
				 
				 
				 
				 
				 
				