Inger Damlin

Låt det pedagogiska kunnandet leda utvecklingen

Vi snackar allt för lite om pedagogik och allt för mycket om effektivitet då vi pratar om skola och utbildning nuförtiden.

Det fanns en tid av Pisaframgång i vårt land. En tid då vi kunde lista flera framgångsfaktorer till de goda rankingplaceringarna, till exempel det faktum att varje lärare i Finland är högskoleutbildad. Den andra faktorn vi tillsammans har ringat in är att varje rektor och chef för småbarnspedagogiken, har haft en lärarutbildning i bakfickan. Det här har i den rådande diskussionen om den dalande framgången, dessvärre tonats ner. Styrkan i en gedigen lärarutbildning har hamnat i skuggan av problemlösande snabbåtgärder inom utbildningssektorn.

Tilliten till skolan och utbildning är fortfarande rätt hög i vårt land. Det att våra lärare är ålagda att följa läroplanen för att eleverna och studerandena ska få de kunskaper och färdigheter som de har rätt till, är värdefullt. Att den högskolebaserade lärarutbildningen ger goda förutsättningar för lärare att välja evidensbaserade metoder och material och ledare att utveckla pedagogiken inom enheten, har också varit helt avgörande för våra tidigare framgångar.

Att leda pedagogiska experter kräver kunnande och därför är det en enorm styrka att våra rektorer och chefer inom småbarnspedagogiken har en forskningsbaserad lärarutbildning. Tyvärr förringas det pedagogiska ledarskapet allt för ofta, till exempel när resurserna för ledarskapet synas och utbildningsanordnare fokuserar resurserna på administrativa uppgifter, ekonomiska ärenden och disciplinära frågor. Det här innebär att vi inte utnyttjar de kompetenser som finns inom ledarskapet, en negativ effekt av effektiviseringen.

Trenden har sett ut så här en längre tid. Nu viskas det också om att sänka behörigheten för cheferna inom småbarnspedagogiken. Det här skulle vara ytterligare ett steg i fel riktning. Det finns inga genvägar till kvalitet, man kan inte se kortsiktigt på utbildningen. Att säga att arbetslösheten inom en viss yrkesgrupp ökar om vi inte sänker behörighet eller att kommunerna sparar om man sänker behörighetskraven, är att förringa pedagogikens betydelse under den sammanhållna lärstigen.

För att framtidens skola ska svara på samhällets beställning och behov måste vi vara tydliga med vilka lärandemålen är och säkerställa att vi har en personal som verkligen kan ta ansvar för det kontinuerliga lärandet från småbarnspedagogiken och vidare genom hela livet.

Integritetsöversikt

Den här sajten använder cookies (kakor) för att kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookies sparas i din webbläsare så att den känner igen dig då du återvänder till sajten. Dessutom hjälper cookies bl.a. till att förstå vilka sidor på sajten som du tycker är mest intressanta och användbara.

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies bör alltid vara aktiverade för att vi ska kunna spara dina preferenser om språk och inställningarna för cookies.

Tredjepartscookies

Vi använder Google Analytics och Microsoft Clarity för att samla anonym information om t.ex. hur många besökare sajten har och vilka sidor som är populärast. Genom att hålla denna cookie aktiverad hjälper du oss att utveckla webbsajten.