Dagens syn på kunskapsnivån baserar vi på undersökningar och mätbara resultat. Vi jämför kunnandet mellan skolor och länder. Vi söker förklarande faktorer då resultaten dalar och röster höjs om det alarmerande läget.
Den vanliga reaktionen, som vi hör i nyheter, politikerkommentarer och allmänna debatten, lyder att det brister i skolan.
Vi som känner skolan och utbildningssektorn, vi som jobbar där, måste förtydliga: Den “utveckling” där vi effektiverar, centraliserar och sparar är problemet. Att ena sektorn sparar och skyfflar över ansvaret till en annan sektor, leder likt snöröjningen efter en lång vinter, till ett berg av uppgifter som landar i rektorernas och lärarnas famn.
Det i sin tur ledde till kriser på många områden. Ja, vi vet att det råder “läskris”, men oberoende av hur många timmar vi får så spelar det ingen roll om vi inte hinner undervisa utan måste kompensera för bristande stödfunktioner. Vi måste få fostra, undervisa och sköta vårt kärnuppdrag, andra måste ta sitt ansvar. Det här är det enkla svaret.
I en skola som inte underresurseras, där elever och studerande garanteras stöd för lärande och där personalen verkligen har förutsättningar att skapa en god verksamhetskultur och prioritera välmående, där föds bildning.
Bildning bygger broar. I ett läge då världen är i gungning och vi saknar svar på många svåra frågor, är tillgången på trygghet, stabilitet och en positiv framtidstro det som betyder mest. Att ha hopp, känna tillit till att saker kan bli bättre och att ett tryggt och bra liv väntar, är avgörande för att våra barn och unga ska kunna må bra och ta sig framåt i livet.
Skolan är ingen ö, utan påverkas av så gott som alla andra beslut som fattas i samhället. Vi behöver därför beslutsfattare som har insikt och mod att ta de rätta bildningsbesluten. Beslut som gör att vi kan bygga viktiga broar till en ljusare framtid för individen och samhället.
Det finns ingen som förstår skolvardagen bättre än vi. Därför är det vårt ansvar och vår uppgift som förbund, att stå upp för det som vi behöver och som vi vet är rätt.
I vår väljer vi nya beslutsfattare ute i kommunerna och FSL:s lokalföreningar kan genom ett aktivt kampanjarbete påverka diskussionerna som förs, kunskapen och förståelsen för bildningsfrågorna bland kandidaterna och inte minst, resultatet i valet. Att vi träffar kandidater och diskuterar utbildning spelar stor roll för varje lärare och rektor i deras arbete för en trygg, kvalitativ och tillräcklig bildningsstig för sina invånare. Öppna dörrarna till skolan och erbjud möjligheten att skugga en lärare! Uttryck era åsikter och bidra till debatten! Alla insatser har betydelse.
Tillsammans kan vi rikta blickarna mot de viktigaste frågorna som berör skola och utbildning och väcka diskussion om det som betyder mest.